لوله و اتصالات پلیمری

در بسیاری از صنایع، انواع لوله و اتصالات، برای انتقال سیالات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها از مواد متنوعی تولید می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند. پلیمرها، دسته‌ای از مواد هستند که از آن‌ها برای تولید لوله و اتصالات استفاده می‌شود. لوله و اتصالات پلیمری، به دلیل ویژگی و مزایای بسیار، در صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمان‌سازی، جایگاه ویژه‌ای دارند. در ادامه این مطلب، به بررسی این ویژگی‌ها و مزایا و دیگر موارد مرتبط با این محصولات می‌پردازیم.




لوله و اتصالات پلیمری چیست؟

یکی از بهترین جایگزین‌ها برای لوله فلزی و سیمانی، لوله‌های پلیمری هستند. پلیمرها قابلیت‌هایی دارند که آن‌ها را برای استفاده در صنایع مختلف، مناسب می‌سازند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر واکنش با مواد شیمیایی دیگر، وزن پایین و مواردی از این دست اشاره کرد. پلیمرهای دسته‌ای از مواد هستند. بنابراین انواع مختلفی مانند نیترات سلولز، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی بوتیلن و پلیمرهای کریستال مایع دارند.

برخی از لوله‌های پلیمری، در برابر حرارت تاثیرپذیر هستند. به همین دلیل به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. لوله‌ پلیمری ترموپلاستیک که به لوله‌ی پلاستیک حرارتی و گرمانرم نیز معروف است.
  2. لوله پلیمری ترموست که به لوله‌ی گرما سخت نیز معروف است و در اثر حرارت ذوب نمی‌شود.

اتصالات پلیمری نیز برای متصل کردن انواع این لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشخصات فنی لوله و اتصالات پلیمری

لوله و اتصالات پلیمری، از جمله محصولاتی هستند که در صنایع مختلف، کاربرد گسترده‌ای دارند. این محصولات، از مواد پلیمری ساخته می‌شوند و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی و سیمانی شده‌اند.

مشخصات فنی لوله و اتصالات پلیمری، با توجه به نوع مواد سازنده، کاربرد و شرایط محیطی، متفاوت است. در این مقاله، به بررسی مشخصات فنی کلی لوله و اتصالات پلیمری می‌پردازیم.

انواع لوله و اتصالات پلیمری

لوله و اتصالات پلیمری، به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • ترموپلاستیک
  • ترموست

ترموپلاستیک

ترموپلاستیک‌ها، پلیمرهایی هستند که در اثر حرارت، نرم می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به شکل دلخواه درآورد. این پلیمرها، پس از سرد شدن، دوباره به حالت جامد بازمی‌گردند.

از جمله انواع لوله و اتصالات پلیمری ترموپلاستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله و اتصالات پلی اتیلن
  • لوله و اتصالات پلی پروپیلن
  • لوله و اتصالات پلی بوتیلن

ترموست

ترموست‌ها، پلیمرهایی هستند که در اثر حرارت، ذوب نمی‌شوند، بلکه به صورت برگشت‌ناپذیری تجزیه می‌شوند. این پلیمرها، را نمی‌توان مجدداً حرارت داد و به اشکال دیگر تبدیل نمود.

از جمله انواع لوله و اتصالات پلیمری ترموست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله و اتصالات پلی وینیل کلراید (PVC)
  • لوله و اتصالات پلی یورتان

ابعاد و قطر لوله و اتصالات پلیمری

ابعاد و قطر لوله و اتصالات پلیمری، با توجه به کاربرد آن‌ها، تعیین می‌شود. به عنوان مثال، لوله‌های آبرسانی، دارای قطرهای مختلفی هستند که با توجه به فشار کاری و میزان دبی آب، انتخاب می‌شوند.

طول لوله‌های پلیمری نیز، با توجه به نیاز کاربر، تعیین می‌شود. لوله‌های پلیمری، در طول‌های مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به صورت شاخه‌ای یا کلاف‌دار خریداری کرد.

فشار کاری لوله و اتصالات پلیمری

فشار کاری لوله و اتصالات پلیمری، نشان‌دهنده حداکثر فشاری است که می‌توان بدون آسیب دیدن، به آن وارد کرد. فشار کاری لوله‌ها، بر حسب پاسکال (Pa) یا بار (bar) بیان می‌شود.

لوله‌های پلیمری، در فشارهای کاری مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به کاربرد آن‌ها، انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال، لوله‌های آبرسانی، باید دارای فشار کاری بالایی باشند تا در برابر فشار آب، مقاومت کنند.

مقاومت حرارتی لوله و اتصالات پلیمری

مقاومت حرارتی لوله و اتصالات پلیمری، نشان‌دهنده حداکثر دمایی است که می‌توان بدون آسیب دیدن، به آن‌ها وارد کرد. مقاومت حرارتی لوله‌ها، بر حسب درجه سانتیگراد (°C) بیان می‌شود.

لوله‌های پلیمری، در مقاومت حرارتی مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به کاربرد آن‌ها، انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال، لوله‌های آبگرم، باید دارای مقاومت حرارتی بالایی باشند تا در برابر دمای بالای آب، مقاومت کنند.

سایر مشخصات فنی لوله و اتصالات پلیمری

علاوه بر موارد ذکر شده، مشخصات فنی دیگری نیز برای لوله و اتصالات پلیمری وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • وزن
  • ضریب انبساط حرارتی
  • ضریب انتقال حرارت
  • ضریب اصطکاک
  • ضریب هدایت الکتریکی

این مشخصات، با توجه به نوع مواد سازنده، کاربرد و شرایط محیطی، متفاوت است.

ویژگی های لوله پلیمری

ویژگی لوله پلیمری، بسته به نوع مواد سازنده، میزان تحمل حرارت و فشار، اجزا و قطر و اندازه آن‌ها تعیین می‌شود. این ویژگی‌ها، باعث مزایای بسیاری در لوله و اتصالات پلیمری می‌شوند که استفاده از آن‌ها را در صنایع مختلف توجیه‌پذیر می‌کند.

مزایای لوله پلیمری

مزایای لوله پلیمری، شامل موارد زیر است:

  1. رسوب‌پذیری ناچیزی دارند
  2. انعطاف‌پذیری بالا در آن‌ها، از شکستگی جلوگیری می‌کند.
  3. در برابر مواد شیمیایی و خوردگی مقاومت بیشتری دارد.
  4. وزن سبک‌تری به نسبت سایر انواع لوله دارند.
  5. ایمنی و ضریب اطمینان آن‌ها بیشتر است.
  6. طول عمر بالا، بین 50 تا 100 سال دارد.
  7. ارزان‌تر است.
  8. هزینه نگهداری کمتری دارد.
  9. افت فشار کمتری در سیستم‌های لوله کشی دارد.
  10. نصب این لوله و اتصالات آسان است و به خوبی آب‌بندی می‌شوند.
  11. قابل بازیافت هستند.

معایب لوله پلیمری

در کنار مزایای بسیاری که لوله‌های پلیمری دارند، می‌توان به معایب زیر نیز اشاره کرد:

  1. برخی از انواع آن، تنش کششی کمتری را تحمل می‌کنند و می‌شکنند.
  2. برخی از انواع آن در برابر حرارت بالا نرم می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند. برای افزایش تحمل حرارت، تولیدکنندگان، ساختار شیمیایی آن را تغییر می‌دهند اما این تغییر سایر ویژگی‌های مطلبوب این لوله و اتصالات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  3. گاهی برخی از انواع لوله پلیمری، در دمای صفر و پایین‌تر، دچار شکستگی می‌شوند.

استانداردهای لوله و اتصالات پلیمری

مجموعه استانداردهایی که برای ساخت و تولید انواع لوله‌ پلیمری استفاده می‌شود، شامل استانداردهای ISO ،ISIRI ،DIN ASTM  و EN است. استاندردهای تحمل فشار در این لوله‌ها نیز شامل 3 مورد زیر است:

  1. Schedule Number: در این استاندارد، فرمولی وجود دارد که در آن فشار سیستم و تنش مجاز با یک واحد قرار می‌گیرند.
  2. Standard Dimension Ratio (SDR): در این استاندارد، قطر بیرونی لوله به ضخامت دیواره آن تقسیم می‌شود. هر چه مقدار عدد به دست آمده بیشتر باشد، لوله نازک‌تر و تحمل فشار کم‌تر است.
  3. استاندارد رده‌بندی عددی: این استاندارد، مقادیر عددی بر حسب پوند بر اینچ مربع هستند که به لوله‌های پلیمری اطلاق می‌شوند. معمول‌ترین اعداد تحمل فشار در این لوله‌ها 50، 100، 125، 160، 200 و 315 هستند.

انواع لوله پلیمری

لوله‌های پلیمری، بر اساس مواد سازنده و کاربرد، انواع مختلفی دارند. در این بخش به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

لوله پلی اتیلن (PE)

لوله و اتصالات پلی اتیلین، کاربرد بسیاری دارند. یکی از موارد کاربرد این لوله‌ها، در سیستم‌های گرمایش از کف است.  از مزایای این لوله‌ها می‌توان به مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر حرارت و فشار اشاره کرد. لوله پلی اتیلن در 25 سایز مختلف تولید و عرضه می‌شوند. رایج‌ترین نوع این لوله، لوله‌های مشبک شده یا PEX هستند. لوله و اتصالات پلی اتیلن به دو شکل لوله اتصالات پلی اتیلن پیچی و لوله اتصالات پلی اتیلن جوشی، موجود هستند.

لوله پلی پروپیلن (PP)

این لوله از پلی پروپیلن رندوم کوپلیمری با ظاهری شبیه به پلاستیک ساخته می‌شود. عمر لوله پلی پروپیلن حداقل 50 سال برآورد می‌شود. اتصالات پلی پروپیلن نیز بسیار متنوع هستند. این نوع لوله و اتصالات، محبوب‌ترین لوله و اتصالات در بازارهای جهانی نیز به شمار می‌روند.

از کاربردهای لوله پلی پروپیلن می‌توان به صنعت غذا، تاسیسات، آب و فاضلاب و صنایع شیمیایی اشاره کرد. از ویژگی‌های این محصولات می‌توان به مقاومت در برابر مواد اسیدی، وزن کم و انعطاف بالا اشاره کرد. از انواع این لوله می‌توان از لوله هموپلیمر، کوپلیمر ضربه‌ای و کوپلیمر اندام نام برد. این لوله و اتصالات در دور نگ سفید و سبز تولید می‌شوند.

لوله پی وی سی یا پلی وینیل کلراید (PVC)

بر خلاف سایر لوله‌های پلیمری، لوله‌های پی وی سی قابل اشتعال هستند. این لوله‌ها در دمای زیر صفر می‌شکنند و در برابر نور شدید خورشید و اشعه ماوراء بنفش آن، آسیب‌پذیر هستند. با توجه به این ویژگی‌ها، از این نوع لوله برای انتقال آب گرم استفاده نمی‌شود. خود لوله‌های PVC دارای دو نوع زیر هستند:

  1. لوله CPVC: در ترکیب این نوع لوله پلیمری، از کلر بیشتری استفاده شده است. به همین دلیل مقاومت آن بالاتر است.
  2. لوله UPVC: این لوله به عنوان پی وی سی سفت و سخت شناخته می‌شود و غیر قابل انعطاف است. همچنین عملکردی مانند فولاد پردازش شده دارد. استحکام زیاد، مقاومت بالا و قیمت مناسب، از مزایای این نوع لوله است. لوله یو پی وی سی، در انتقال فاضلاب کاربرد دارد.

لوله پلیکا

لوله پلیکا یکی از لوله‌های پلیمری قدیمی در بازار است. این نوع لوله از انواع لوله‌های UPVC به حساب می‌آید. این لوله، یکی از پرکاربردترین لوله‌ها در صنعت ساختمان سازی است و بیشتر به رنگ طوسی در بازار دیده می‌شود. طول عمر و مقاومت بالا، از مزایای مهم این لوه‌های پلیمری هستند. این لوله کمتر دچار صدمه و پوسیدگی می‌شود و سبک است. از کاربردهای این لوله می‌توان به خروج فاضلاب و ساخت ناودان اشاره کرد.

لوله پنج لایه

به دلیل رفع برخی نواقص لوله و اتصالات پلیمری، سازندگان به فکر ساخت لوله‌هایی با ترکیب فلز و پلیمر افتادند. این لوله‌ها به لوله‌های پنج لایه معروف هستند. در ساخت این لوله‌ها، یک لایه آلومینیومی در بین دو لایه پلیمری قرار گرفته است. برای چسباندن این لایه‌ها به هم نیز، از چسب‌هایی بسیار مستحکم استفاده می‌شود. وزن کم و استحکام بیشتر، نتیجه ترکیب آلومینیوم و پلیمر در این لوله‌ها است.

از آنجایی که انواع مختلفی از لوله پنج لایه وجود دارد، برای نامگذاری آن از قاعده خاصی استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا از سمت چپ به راست، نوع لایه پلیمری داخلی، نوع فلز و در آخر نوع لایه پلیمری خارجی ذکر می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به لوله PPR-AL-PPR  اشاره کرد.

لوله کاروگیت

این نوع لوله پلیمری به نام لوله پلی اتیلن دوجداره و یا لوله فاضلابی نیز شناخته می‌شود. لوله کاروگیت دارای دو جداره است و در دو نوع معمولی و اسپیرال در بازار موجود است. کاربرد این لوله‌ها در سیستم فاضلاب است.

لوله پوش فیت

لوله پوش فیت، نوعی لوله از جنس پلی پروپیلن است. به دلیل آن که این نوع لوله سوکت دارد، به راحتی و تنها با یک فشار، می‌توان آن را به لوله‌های دیگر متصل کرد. دو نوع این لوله، لوله پوش فیت معمولی و لوله پوش فیت بی صدا یا سایلنت هستند که کاربردهای متفاوتی دارند.

لوله اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)

این لوله‌ها در برابر خوردگی و مواد شیمیایی عملکرد مناسبی ندارند. به همین دلیل برای ضایعات ساختمانی، پسماند غذایی و خاکستر استفاده می‌شوند.

انواع اتصالات پلیمری

برای متصل کردن لوله‌های پلیمری، از اتصالات پلیمری استفاده می‌شود. انواع اتصالات پلیمری شامل موارد زیر است:

  1. زانو ماده پلیمری
  2. زانو چپقی پلیمری
  3. سه راه ماده پلیمری
  4. بوشن پلیمری
  5. مغزی پلیمری
  6. کپ پلیمری
  7. درپوش پلیمری
  8. تبدیل گلدانی پلیمری
  9. تبدیل پلیمری
  10. اتصالات پلیکا
  11. چهارراه پلیمری
  12. موفه پلیمری
  13. فلنج

موارد مصرف و کاربردهای لوله و اتصالات پلیمری

موارد مصرف لوله پلیمری و اتصالات آن بسیار گسترده است. از این محصولات عمدتا برای خطوط انتقال آب آشامیدنی، انتقال گاز، انتقال فاضلاب خانگی، گرمایش از کف و گرمایش تابشی استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای لوله و اتصالات پلیمری می‌توان به آبیاری برای کشاورزی، خطوط انتقال مایعات شیمیایی و شبکه‌های آبرسانی اشاره کرد.

خرید لوله و اتصالات پلیمری

سایت پایپ کالا، لیست کاملی از این نوع لوله و اتصالات را در خود جای داده است. بنابراین هنگامی که نیاز به خرید لوله و اتصالات پلیمری داشته باشید، می‌توانید لیست خرید خود را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت، پیش فاکتور برای شما ارسال شود. چنانچه اقلام مورد نیاز خود را در سایت ما نیافتید می‌توانید با پشتیبانی پایپ فیتینگ به شماره 02136055307 تماس حاصل کنید.

لیست قیمت لوله و اتصالات پلیمری

برای آگاهی از قیمت لوله پلیمری و اتصالات و محصولات مرتبط با آن، پس از ارسال لیست محصولات مورد نیاز خود، کارشناسان ما، لیست قیمت را برای شما ارسال خواهند کرد. به دلیل تغییر در قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌های مرتبط، قیمت محصولات پلیمری نیز متغیر است. برای دریافت لیست قیمت به روز این محصولات، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

برندهای سازنده لوله و اتصالات پلیمری

از برندهای معتبر لوله و اتصالات پنج لایه می‌توان به سوپرپایپ و نیوپایپ، لوله و اتصالات پلی اتیلن به پلیران و پلی رود، لوله‌های پوش فیت به نیوفلکس، وحید و سوپردرین و لوله پولیکا به گلپایگان و رزاقی اشاره کرد. برند آذین لوله نیز از برندهای معتبر در زمینه تولید لوله‌های پلیمری تک لایه است.

نکات مهم هنگام خرید لوله و اتصالات پلیمری

هنگام خرید لوله پلیمری و اتصالات آن، بهتر است تا نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. پیش از اقدام به خرید، نسبت به پروژه و کاربرد دقیق لوله پلیمری و اتصالات مورد نیاز آن، لیست خرید خود را تهیه کنید.
  2. از کیفیت مواد اولیه محصولات مورد نظر خود، اطمینان حاصل کنید.
  3. برای اطمینان از کیفیت این لوله و اتصالات، لازم است تا محصولات را از برندهای معتبر خریداری کنید.
  4. پیش از نهایی کردن خرید، از مشخصات محصولاتی که نیاز دارید، مطمئن شوید.

در این مطلب، به معرفی لوله و اتصالات لوله پلیمری پرداختیم. به دلیل مزایای بسیاری از جمله وزن سبک، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر فشار و واکنش به مواد شیمیایی، کاربرد این محصولات بسیار گسترده است. از این تاسیسات بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی و برای انتقال آب، گاز، فاضلاب و سیستم گرمایش از کف استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای خرید انواع لوله و اتصالات پلیمری، از طریق سایت پایپ فیتینگ اقدام کنید.